23.02.2024
Grafiki i napisy zdobią dziś zdecydowaną większość ubrań. Za ich znakowanie odpowiedzialne są przede wszystkim nadruki na ubraniach. Odzieży znakowanej szukają firmy, które wykorzystują ją jako ubrania firmowe, robocze i reklamowe. Nie wszystkie znakowane ubrania są jednak takie same. Poznaj bliżej najważniejsze rodzaje nadruków na odzieży – dzięki tej wiedzy dobierzesz metodę odpowiednio do zamierzonych efektów.
Nadruk na ubraniach może być zupełnie płaski, niewyczuwalny na powierzchni materiału, ale mieć również wypukłą strukturę. Niektóre rodzaje nadruków na odzieży są też dedykowane konkretnym rodzajom materiałów.
Zdecydowanie najpopularniejszy typ nadruków. T-shirt znakowany sitodrukiem ma w swojej szafie niemal każdy – tylko mało kto o tym wie. By wykonać sitodruk, trzeba wykonać szablon grafiki i nałożyć drobną siatkę. Przez tak wykonaną matrycę przeciska się farbę na materiał. Proces odbywa się w specjalnej prasie, nadruk powstaje pod wpływem ciśnienia i wysokiej temperatury.
Ubrania z nadrukiem z sitodruku długo służą, bo to jedna z najbardziej wytrzymałych metod znakowania. Powinny bez szwanku przetrwać nawet 150 wizyt w pralce. Nadruk jest płaski, ale wyczuwalny. To uniwersalna metoda – można tak znakować zarówno ubrania z bawełny, jak i z materiałów syntetycznych. Opłaca się przy większych zamówieniach.
Sitodruk umożliwia wykonanie wzorów złożonych z kilku kolorów. Można wykorzystać także niestandardowe farby i uzyskać na przykład neonowe nadruki.
Typ nadruku nazywany sitodrukiem pośrednim. W tym przypadku jednak grafikę najpierw wycina się na specjalnych “kalkach” i smaruje klejem. Potem trafiają do prasy, gdzie pod ciśnieniem łączą się z materiałem.
Termotransfer jest jeszcze bardziej uniwersalny niż sitodruk. Wzory wykonane tą techniką można bowiem wykonać również na powierzchniach, na których nie uda się nadruk sitodrukiem, na trudno dostępnych miejscach ubrań. Termotransferowe wzory będą nieco mniej wytrzymałe, ale z powodzeniem – przy odpowiedniej pielęgnacji – powinny przetrwać 100 prań.
Taki nadruk jest wyczuwalny na powierzchni ubrania. Dodatkowo blokuje przepływ powietrza w miejscach nadruku. Z tego powodu nie zaleca się zbyt dużych nadruków termotransferem. Opłacalny przy większych zamówieniach, od 20 sztuk.
To jedna z najnowocześniejszych metod nadruku na odzieży. Do wykonywania wzorów wykorzystuje się w tym przypadku drukarkę. Oczywiście specyficzną, nieco inną niż te w naszych domach. Ale to wciąż nadruk wykonywany atramentem.
Największym atutem druku cyfrowego jest jego niemal fotograficzna jakość. To ta metoda umożliwia wykonanie najbardziej precyzyjnych nadruków, na których dobrze odwzorowany będzie każdy detal. Jeśli będziesz unikać prania w zbyt ciepłej wodzie, ubrania z nadrukiem cyfrowym długo wytrzymają w dobrym stanie. Ich powierzchnia będzie idealnie gładka.
Do tego ta metoda jest opłacalna już od jednego zamówienia, pojedynczej sztuki. Minusy? Druk cyfrowy można wykonywać tylko na ubraniach bawełnianych. A przy dużych zamówieniach koszt nie będzie spadać, więc sumarycznie ten typ nadruku może być mniej opłacalny niż sitodruk czy termotransfer.
Wymieniając popularne rodzaje nadruków na odzieży, nie sposób pominąć sublimacji, choć opiera się raczej na wdrukowaniu farby w materiał. Wykorzystuje bowiem fizyczne zjawisko sublimacji polegające na przechodzeniu substancji bezpośrednio ze stanu stałego w gazowy.
Dzięki temu specjalne farby wykorzystywane do znakowania ubrań wnikają we wnętrze włókien. Dzieje się tak pod wpływem nacisku i wysokiej temperatury w prasie. W ten sposób powstaje niezwykle trwały nadruk, który nie jest wyczuwalny na powierzchni materiału.
Sublimację opłaca się wykonać już od jednej sztuki znakowanego ubrania. Jest jednak jedno poważne ograniczenie. Sublimację można wykonać tylko na jasnych włóknach poliestrowych, ewentualnie na tkaninie pokrytej poliestrową powłoką.
Najważniejsze rodzaje nadruków na odzieży to:
To trwałe metody znakowania, które oprócz wytrzymałości gwarantują też dobrą jakość nadruku. Wybór odpowiedniej techniki pozwoli uzyskać efekt, na jakim Ci zależy.