15.11.2023
Własna firma i praca “na swoim” to marzenie wielu ludzi. Jeśli również i Ty chciałbyś rozpocząć biznesową karierę, nie ma na co czekać: trzeba działać! Najpierw jednak poznaj kilka wskazówek, jak rozkręcić biznes. Na początku drogi do sukcesów na miarę Billa Gatesa warto wiedzieć, na czym skupić się przy otwieraniu biznesowej działalności.
Bez względu na to, czy Twój biznes ma się opierać na produkcji, czy na usługach, w pierwszym kroku musisz pomyśleć o swoich przyszłych klientach. Nie będziesz adresować usług i produktów w próżnię, a do konkretnych ludzi. Powinieneś więc wiedzieć, czego potrzebują – wtedy będziesz w stanie im to zaoferować.
Jednocześnie musisz czymś się wyróżniać na tle konkurencji. Dlatego postaraj się znaleźć niszę – zaspokoić te potrzeby potencjalnych klientów, na które nikt albo mało kto ma pomysł. Jeśli więc zastanawiasz się, jak rozkręcić biznes, powinieneś poszukać swojej niszy przez analizę potrzeb klientów i propozycji konkurentów.
Wbrew pozorom już na etapie rozkręcania biznesu warto pomyśleć o nazwie firmy. Ta decyzja będzie mieć bowiem również wpływ na poszukiwanie wolnej domeny internetowej – najlepiej, by zawierała nazwę firmy.
Musisz więc poszukać wolnej nazwy, która jednak powinna w jakiś sposób reprezentować to, co Twoja firma chce przekazywać. Innymi słowy, na tym etapie rozpoczyna się proces tworzenia tożsamości marki.
Idealna nazwa powinna być chwytliwa i łatwa do zapamiętania, zwięzła, a jednocześnie nieco opisowa, by wskazywała na ofertę firmy. Po wyborze nazwy możesz zacząć myśleć o logotypie i sposobach, w jaki będziesz ją prezentować.
Kiedy dokonałeś już podstawowych wyborów dotyczących Twojego biznesu, czas nieco obudować je treścią. Na tym etapie powinieneś zapisać, jak masz zamiar zrealizować swoje pomysły.
Biznesplan jest dokumentem, który pomoże Ci ująć w organizacyjne ramy cały proces tworzenia firmy. Powinna się w nim znaleźć analiza rynku czy prognozy finansowe. Być może to właśnie ten dokument będzie też pierwszym momentem, w którym przestaniesz skupiać się wyłącznie na szansach, jakie ma Twój projekt. W biznesplanie powinny się bowiem znaleźć również słabe strony przedsięwzięcia i potencjalne zagrożenia.
Biznesplan może też okazać się pomocny przy zdobywaniu funduszy zewnętrznych. Ten dokument jest wymagany przy wielu projektach dotujących czy kredytujących nowe firmy.
To kolejny etap, na którym trzeba będzie skupić się na minusach Twojego pomysłu. Jego weryfikację można przeprowadzić na kilka sposobów. Ciekawym i “bezbolesnym” sposobem weryfikacji pomysłu na rozkręcenie firmy jest skorzystanie z konsultacji biznesowych. Dzięki temu można zderzyć swój projekt z doświadczeniem biznesowych praktyków, takich jak np. Marcin Osman – więcej o konsultacjach z twórcą wydawnictwa OSMPower dowiesz się na https://www.marcinosman.pl/konsultacje-biznesowe/.
Wskazówki co do weryfikacji pomysłu mogą dać także pogłębione wywiady z ludźmi, którzy mają należeć do Twojej grupy docelowej. Inne sposoby są już bardziej skomplikowane, ale również dadzą Ci sporo wiedzy – to na przykład uruchomienie kampanii crowdfundingowej czy stworzenie strony docelowej firmy i próba sprzedaży MVP, czyli minimalnie opłacanego produktu.
Pytania o to, jak rozkręcić biznes, powinny obejmować również kwestie natury prawnej. A dokładniej te związane z rodzajem działalności gospodarczej. Do wyboru masz jednoosobową działalność gospodarczą i kilka typów spółek. W pierwszym przypadku zakładanie firmy jest dość proste, podobnie jak prowadzenie księgowości. A do tego można się ubiegać o Ulgę na Start i ZUS na preferencyjnych warunkach.
Problem w tym, że JGO oznacza też odpowiedzialność własnym majątkiem za zobowiązania majątkowe firmy. Dlatego też część osób od razu decyduje się na rozpoczęcie działalności w formie spółki. Najchętniej wybieranym typem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. To już nie osoba fizyczna, a osoba prawna. Taką spółkę można założyć nawet przez internet.
Jeśli zastanawiasz się, jak rozkręcić biznes, rozpocznij od wyszukania swojej niszy. W ten sposób zdefiniujesz swoich przyszłych klientów i rynek docelowy. Następnie zastanów się nad nazwą, pamiętając o wyborze domeny firmowej strony internetowej. Powinieneś też opracować biznesplan, a także zweryfikować swój pomysł – na przykład w drodze konsultacji biznesowej z fachowcami. Podejmij też decyzję o rodzaju działalności gospodarczej, którą rozpoczniesz.