02.04.2024

Sitodruk czy druk cyfrowy – co wybrać projektując odzież z logo?

Sitodruk czy druk cyfrowy – co wybrać projektując odzież z logo?

Sitodruk czy druk cyfrowy – która z tych metod nadruku lepiej sprawdzi się na firmowych ubraniach? Logotyp musi być doskonale wykonany, wytrzymały na częste pranie. Dobrze gdyby całość udało się załatwić bez przepłacania i w miarę szybko. Obie metody mają wady i zalety, a, jak to zwykle bywa w życiu… nie można mieć wszystkiego. Wyjaśniamy, czym w praktyce i teorii różnią się obie metody nadruku oraz na którą się zdecydować w indywidualnych przypadkach.

Sitodruk czy druk cyfrowy – krótkie charakterystyki

Chociaż obie metody mają w nazwie druk, sposób ich wykonania znacznie się różni. Wybierając odzież z logo, warto pobieżnie poznać oba warianty.

  • Sitodruk to technika druku, która polega na przeciskaniu farby przez sito z drobnymi oczkami. Sito jest naświetlane światłem UV, co utwardza emulsję w miejscach niezasłoniętych szablonem.
  • Druk cyfrowy to nowoczesna technika druku, która polega na bezpośrednim nanoszeniu farby na zadrukowywaną powierzchnię za pomocą cyfrowej drukarki. Nie wymaga tworzenia szablonu.

Te fundamentalne różnice w tworzeniu nadruków oboma metodami wpływają na możliwości metod i ich opłacalność. Przejdźmy do praktyki.

Praktyczne różnice między sitodrukiem a drukiem cyfrowym

Sitodruk różni się od druku cyfrowego w większości kwestii najistotniejszych dla osób zamawiających odzież z logo. Obie metody są bardzo dobre – nie da się wskazać palcem i powiedzieć ta jest lepsza. To, która wypadnie lepiej, zależy bowiem od indywidualnych cech zamówienia.

  • Koszt: Sitodruk, ze względu na konieczność przygotowania matrycy drukarskiej, ma wysoki koszt bazowy. Koszt jednostkowy maleje wraz ze wzrostem nakładu, bo gdy już przygotujemy szablon, idzie z górki. W przypadku druku cyfrowego koszt bazowy jest niski, ale i nie ma szablonu, który upraszczałby drukowanie dużego nakładu – na dużych zamówieniach wypada więc mniej opłacalnie.
  • Serie: Sitodruk służy do zdobienia tym samym wzorem całej serii. W ramach drukowania cyfrowego można natomiast swobodnie wprowadzać zmiany, tworząc zróżnicowane zamówienia.
  • Czas realizacji: Wykonanie sitodruku trwa dłużej, druk cyfrowy zaś, jak każda drukarka, pozwala szybko wypluwać kopie.
  • Estetyka druku: Sitodruk jest idealny do drukowania prostych grafik wektorowych na różnych materiałach, więc nadaje się w sam raz na logotypy. Drukiem cyfrowym można zaś nanosić nawet zdjęcia.
  • Kolorystyka: Paleta barw sitodruku jest mniejsza, nie można robić gradientu. Druk cyfrowy pozwala na bardziej skomplikowane nadruki, z przejściami kolorystycznymi i pełną gamą barw.
  • Materiał pod nadruk: Obie metody można nanosić na różnych materiałach.
  • Jakość nadruku: Obie metody są bardzo wytrzymałe, toteż z powodzeniem można nimi zdobić odzież dla pracowników fizycznych. W dłuższej perspektywie, przy intensywnym użytkowaniu, nieco korzystniej wypada jednak sitodruk.

Ogólnie rzecz biorąc, drukiem cyfrowym da się osiągnąć ten sam efekt estetyczny, co sitodrukiem. Sitodrukiem nie zawsze da się zrobić to samo, co drukiem, ale za to pewne rzeczy da się zrobić lepiej.

Kiedy wybrać sitodruk, a kiedy druk cyfrowy?

Ogólnie rzecz biorąc, na odzież z logo częściej wybiera się sitodruk, ale najlepszą opcja będzie sięgnięcie do obu metod nadruku w zależności od tego, które ubrania będziesz zadrukowywał. Kompletując ubrania dla pracowników, organizujemy przecież nie tylko koszulki, ale również bluzy, softshellowe kurtki, odblaskowe kamizelki czy czapki z daszkiem.

Ta tabela pomoże Ci rozstrzygnąć, ku której metodzie się zwrócić w konkretnych przypadkach.

Co potrzebne?SitodrukDruk cyfrowy
bardzo mały nakład (poniżej 20 sztuk)nietak
duży nakład z tym samym wzoremtaknie
urozmaicone kolory, zdjęcianietak
niezniszczalność nadrukutaknie
szybka realizacjanietak
Sitodruk czy druk cyfrowy? Tabela wyjaśniająca zastosowania w praktyce.

Ostateczny dobór metody zależy od materiału i specyfiki projektu. Zapewne masz już swoją preferencję, ale przy zamawianiu nadruków wysłuchaj propozycji firmy wykonującej Twoją odzież z logo. Specjaliści, po zapoznaniu się ze szczegółami, mogą doradzić Ci jednak tę drugą metodę, a może nawet jeszcze inną, której teraz nie bierzesz pod uwagę.

Podsumowanie

To, co wybrać – sitodruk czy druk cyfrowy – zależy od dokładnych oczekiwań.

Pod proste nadruki logotypu, w dużym nakładzie, o jak najwyższej trwałości, najczęściej wybiera się sitodruk. Jeżeli jednak Twoje logo wymaga większej palety kolorystycznej, zamawiasz tylko kilka sztuk, a szybka realizacja to dla Ciebie priorytet, korzystniej może wypaść zdecydowanie się na druk cyfrowy.

Ostateczną decyzję pozostaw firmie tworzącej nadruki – rozważą wybór z uwzględnieniem materiału odzieży pod nadruk.