04.04.2024

Jak sprzedawać biżuterię? Praktyczne porady dla sprzedawców internetowych

Jak sprzedawać biżuterię? Praktyczne porady dla sprzedawców internetowych

Jak sprzedawać biżuterię z zyskiem? Biżuteria zawsze cieszyła się zainteresowaniem kupujących w Sieci, toteż początkujące marki mają sporą konkurencję. Nie jest łatwo wybić się na rynku, ale jeśli podejdziesz do tego z głową, spektakularny sukces jest w zasięgu możliwości. Poznaj praktyczne biznesowe wskazówki dla zaczynających w jubilerskim biznesie.

Jak sprzedawać biżuterię – gotową czy DIY?

Strategie na biżuteryjny biznes są dwie – sprzedaż biżuterii gotowej, zakupionej w hurtowni lub tworzenie rękodzieła. W obu przypadkach realizacja biznesu będzie się nieco różniła, zwłaszcza w kwestii marketingu. Oba modele mają szansę na sukces.

Sprzedawanie biżuterii od dostawcy

Chcesz, by Twój sklep był pośrednikiem między producentem a hurtownią? W takim razie, w pierwszej kolejności musisz wybrać rzetelnego dostawcę. Zdecyduj, co dokładnie chcesz sprzedawać. Pewnym wyborem jest ciekawa i przystępna cenowo biżuteria – stal chirurgiczna, srebro 925, miedź i półszlachetne kamienie. Takie ozdoby dostaniesz w hurtowniach jubilerskich jak np. Gal-art i Aragonit. Hurtownie mają najkorzystniejsze oferty dla sklepów.

biżuteria - stal chirurgiczna, ciekawe kolczyki w kształcie serc
Stal chirurgiczna to materiał ceniony za swoje praktyczne właściwości. Taka biżuteria dobrze się sprzedaje, bo jest hipoalergiczna, odporna na rdzę, nie czernieje, a równocześnie można ją dostać za niewielkie pieniądze. Źródło: strona sklepu Gal-art.

Jeżeli jesteś w stanie zainwestować większą kwotę w zaopatrzenie, możesz pomyśleć o sklepie z luksusową, markową biżuterią. Wtedy należy nawiązać kontakt z konkretnymi markami, w których sprzedaży chcesz pośredniczyć. Po poznaniu warunków współpracy będziesz mógł opracować szczegółowy biznesplan.

Kanały sprzedaży

Znalazłeś dostawcę? Przejdźmy więc do tego, jak sprzedać gotową biżuterię z zyskiem. Sprzedaż takiej biżuterii jest skierowana do szerokiego grona, ponieważ sama w sobie niczym się nie wyróżnia na tle konkurencji. Musi po prostu wpaść komuś w oko – idziemy więc na ilość, po jak najwięcej oczu.

Do handlu najlepiej wykorzystać sklep internetowy – każdy będzie mógł dotrzeć do niego przez wyszukiwarkę Google. Możesz go założyć za darmo, np. na CMS-ie PrestaShop. Do obsługi go jest potrzebne nieco umiejętności technicznych (można to zlecić podwykonawcom), ale w długiej perspektywie to właśnie otworzenie sklepu może przynieść największe zyski. Umiejętny marketing dostarczy Ci klientów z całego kraju, a nawet z zagranicy.

Inną opcją jest otworzenie własnego sklepu na Allegro. Platforma jest prosta, nieustannie popularna, a techniczne aspekty nie są na Twojej głowie. Za ten komfort płaci się dużą konkurencyjnością oraz prowizją dla platformy. Korzystanie z Allegro może być dobrym pomysłem na początku biznesu, kiedy jeszcze uczysz się internetowej sprzedaży i nie jesteś gotowy na pełne skupienie na prowadzeniu sklepu.

Metody promocji

W promocji sklepu zdaj się na zewnętrzne agencje lub freelancerów wyspecjalizowanych w pozycjonowaniu sklepów internetowych. Zadbają o to, by Twój internetowy sklep znajdował się wysoko w wyszukiwarce Google – w wtedy klienci zainteresowani sprzedawanym typem biżuterii z pewnością do niego dotrą. Współcześnie marketingowcy internetowi zajmują się także pozycjonowaniem ofert na Allegro.

Cennym narzędziem są reklamy w Google. Reklamy możesz ustawić samodzielnie, lub również zdać się w tej kwestii na zawodowców. By skutecznie promować świeży biznes, potrzeba ogromnej wiedzy i doświadczenia. Samodzielna nauka jest bardzo kosztowna w fundusze i czas.

Sklep powinien mieć profile w mediach społecznościowych. To dzisiaj podstawa budowania relacji z klientami. Na profilach od czasu do czasu pokazuj nowości w sklepie. Na co dzień publikuj ciekawy, angażujący content powiązany z biżuterią. Profile muszą być warte obserwowania – a reklamowe billboardy takie nie są!

Sprzedawanie rękodzielniczej biżuterii

Tworzysz biżuterię? Jeśli dobrze Ci to wychodzi, możesz z tego zrobić naprawdę dochodowy biznes. Rękodzieło cieszy się popularnością – zwłaszcza to nietuzinkowe i personalizowane. Każda dobrze wykonana biżuteria – stal chirurgiczna, koraliki, ceramika, drewno etc. – znajdzie swoich odbiorców. Na handmade można sporo zarobić, bo półfabrykaty nie są drogie, a ludzie chętnie dopłacają za pracę ręczną.

Kanały sprzedaży

Sprzedaż rękodzielniczej biżuterii możesz prowadzić w kilku miejscach:

  • we własnym sklepie internetowym lub na Allegro – jeśli tworzysz na tyle dużo, by móc skomponować ciekawą ofertę sklepu.
  • w mediach społecznościowych – Facebook i Instagram mają sprzedażowe przystawki, z których może korzystać każdy użytkownik.
  • na platformach sprzedażowych dla rękodzielników – w Polsce twórcy mają do dyspozycji platformę Artyferia oraz Etsy.
  • na blogu – prowadzący blogi na platformie WordPress mogą skorzystać ze wtyczek sprzedażowych.

To dobre metody sprzedaży w sytuacji, gdy biżuterii jest niewiele, a kontakt między sprzedawcą a klientem jest bardzo istotny. Klient może np. poprosić o spersonalizowanie biżuterii – wielu ceni rękodzieło właśnie ze względu na taką szansę.

Metody promocji

Pierwszy krok do skutecznego marketingu – zastanów się, kto będzie zainteresowany typem biżuterii, który tworzysz. Patrz szeroko. Jeśli zajmujesz się np. ozdobami z kamieni naturalnych, pomyśl o osobach zainteresowanych astrologią. Biżuteria w stylu etnicznym przypadnie do gustu podróżniczkom. Sentymentalna biżuteria personalizowana z uroczymi motywami? Jest często wybierana na prezenty dla mam, córek, sióstr i przyjaciółek.

Podstawą budowy marki rękodzielnika jest aktywność w mediach społecznościowych. Pokazuj na Instagramie swoją pracę i piękne zdjęcia wyrobów. Nagrywaj na TikToku zabawne filmiki pokazujące życie rękodzielnika. Załóż Pinteresta i na tablicy przypinaj fotografie stworzonych ozdób. To ważne, by odbiorcy widzieli, że za tą biżuterią stoi prawdziwy, żywy, sympatyczny człowiek. Na tym właśnie polega urok rękodzieła.

Korzystaj z reklam na Facebooku i Instagramie. Kieruj reklamy do grupy odbiorców zidentyfikowanej na samym początku.

Nawiązuj współprace z influencerami. Mikroinfluencerzy chętnie wchodzą we współprace barterowe, a ich obserwujący darzą polecenia zaufaniem.

Podsumowanie

To, jak sprzedać biżuterię, różni się w zależności od tego, co dokładnie chcesz sprzedawać. Biżuteria ze stali chirurgicznej czy koralików, zakupiona w dużej ilości od hurtowego dostawcy? Tutaj trzeba nastawić się na dotarcie do jak największej grupy odbiorców. Najlepiej posłuży do tego własny sklep internetowy. Najtrudniejsza jest kwestia marketingu takiego sklepu – wobec dużej konkurencji rynkowej skuteczniejsza okaże się współpraca z doświadczonymi pozycjonerami.

Z kolei rękodzielnicy tworzący konkretny typ biżuterii powinni poświęcić maksimum uwagi na marketing budujący relację z grupą zainteresowaną właśnie takim typem ozdób. Określ, kto dokładnie może chcieć kupić Twoją biżuterię. Dopasuj content do odbiorców, pokaż proces twórczy i swoją osobowość.