01.09.2023
Zakładając swój pierwszy sklep internetowy, przedsiębiorcy najczęściej myślą o strategii biznesowej oraz planują, w jaki sposób przyciągną do siebie klientów. Każdego dnia analizowane są także poczynania konkurencji. Mało kto pamięta jednak o kilku ważnych kwestiach formalnych oraz prawnych. Aby niczego nie przeoczyć, pomocna może okazać się kancelaria adwokacka. Zakładając sklep internetowy, np. na platformie PrestaShop, należy bowiem m.in. opracować regulamin. Co jednak powinno się w nim znaleźć? Jak go opracować? Sprawdź!
Zacznijmy od najważniejszej kwestii, która zastanawia przedsiębiorców działających w internecie, czyli tego, czy każdy sklep musi mieć regulamin. Odpowiedź brzmi: tak, regulamin jest obowiązkowy. Jest on swego rodzaju umową zawieraną pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Stanowi istotny dokument prawny dla obu stron.
Co ważne, regulamin dotyczy nie tylko sprzedaży, ale bardziej ogólnie – świadczenia usług drogą elektroniczną. Oznacza to, że jest wymagany także dla etapów poprzedzających zakup, m.in. założenia przez klienta konta, wysłania wiadomości przy wykorzystaniu formularza kontaktowego czy zapisania się na newsletter. Bardzo ważne jest umieszczenie regulaminu w odpowiednim miejscu, tak aby klient przed zakupem mógł się z nim zapoznać (zazwyczaj jest to stopka witryny).
Zdecydowanie tak, regulamin sklepu jest wiążący zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedawcy. To forma zobowiązania dla obu stron, która zbiera wszystkie zasady w jednym miejscu. Dlatego warto pamiętać o regularnym aktualizowaniu regulaminu, aby zawsze zawierał poprawne informacje.
Regulamin sklepu internetowego to jeden z najważniejszych dokumentów. Musimy więc opracować go w sposób bardzo rzetelny. Powinny znaleźć się w nim m.in.:
W regulaminie warto zawrzeć również informację dotyczącą odpowiedzialności sprzedającego za wysyłany towar. Podczas transportu zdarzają się bowiem różne sytuacje, takie jak np. zagubienie paczki. Warto poruszyć także kwestię wymogów technicznych, które są konieczne do korzystania ze sklepu.
Regulamin sklepu internetowego możemy opracować samodzielnie. Lepiej jednak powierzyć to zadanie specjaliście. Miejscem, w którym znajdziemy pomoc jest m.in. kancelaria adwokacka. Wiele firm świadczy takie usługi drogą internetową, co jest najbardziej wygodną formą. W ten sposób zyskasz pewność, że regulamin zawiera wszystkie niezbędne elementy i jest idealnie dopasowany do Twojego sklepu.
Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na samodzielne stworzenie regulaminu. Jest to obarczone pewnym ryzykiem, gdyż to bardzo istotny dokument i nie może z nim zabraknąć określonych informacji. Kopiowanie i przerabianie regulaminu z innego sklepu nie jest dobrym wyborem z dwóch względów. Po pierwsze, każdy sklep różni się od siebie i możesz pominąć jakąś kwestię, a będzie ona cechowała tylko sklep, do którego należy regulamin. Po drugie, musisz pamiętać, że regulamin sklepu jest objęty prawem autorskim. Warto więc przygotować go samodzielnie od podstaw lub zlecić to zadanie osobie specjalizującej się w tym temacie.
Cena stworzenia regulaminu sklepu internetowego zaczyna się zazwyczaj od kilkuset złotych. Wiele firm oferuje gotowe wzory do samodzielnego uzupełnienia, jednak możesz zdecydować się na indywidualne sporządzenie takiego dokumentu dla Twojego sklepu przez prawnika.